Inskolning och ett år

I söndags fyllde Alva ett år. Det är helt otroligt att se tillbaka på hur mycket hon har utvecklats, hur hon har blivit en egen bestämd och underbar liten individ. Födelsedagen firades hos mina föräldrar och svärmor fick vara med. Alva fick många fina presenter och hon smakade tårta för första gången. Vilken hit! Tårta över hela ansiktet men det mesta hamnade i magen.

Hittils har den här veckan bestått av en hel del skola, både för min och Alvas del. Hon har börjat bli inskolad på förskolan. Johannes har varit med henne ca 2h under två dagar, lite längre tredje dagen och igår fick hon även stanna över sovstunden. Eftersom jag inte haft möjlighet att vara med henne tidigare i veckan så såg jag framemot att få se hur förskolan ser ut och vad de gör, men då jag lämnade henne på morgonen fick jag höra att "ja, nu kan vi nog säga hejdå." Vad snopen jag blev. Jag vinkade hejdå till en glad Alva och gick hem till Johannes igen. Väl hemma kunde vi bägge två städa hela lägenheten. Jätte jätte skönt! För en gångs skull hann vi bli så pass klara att folk nu kan komma hit utan att vi behöver göra små grovstädningar inför varje besök.

När Alva så småningom hade vaknat från vilan vid ett-tiden ringde förskolan, som överenskommet, och jag fick hämta henne. Rapporteringen blev att det hade fungerat jättebra för henne att vara där själv. En del av barnen vill krama och känna på henne lite väl mycket, men då sa hon ifrån (gissa om jag blev stolt av att höra det!). Tydligen hade hon även kastat mat på en av pedagogerna så pedagogen hade varit alldeles full i soppa. Det lät inte som vår Alva tycker jag, men de såg det som positivt då hennes gränstestande innebär att hon är trygg.

Idag är Alva på förskolan fram till halv tre om allt går bra, men vår duktiga tjej brukar vara bra på att anpassa sig. Jag ska passa på att göra bort lite pluggande innan hon ska hämtas hem och sen börjar helgen med dansfestival (www.dansenshusiumea.se). En hel del dans och även uppvisningar. Det känns lite nervöst, men samtidigt riktigt kul!

/Malin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0