Barnagans återkomst?

Har just sett en repris på SVTplay...

"Våldet har skett i uppfostrande syfte" Hon ville ju inte lyda! (Dokument inifrån 4april)

Hur f*n kan våld accepteras för att barnet inte ville lyda? Om barn bara ska lära sig att lyda, hur ska de då lära sig att ta egna initiativ att tro på sina egna idéer. Vem ska de lyda när de blir vuxna? Är det inte så att det är dessa vuxna som är för barnaga i uppfostrande syfte? De vuxna som i ung ålder fick örfilar för att lära sig att lyda är nu förvirrade för de har blivit vuxna och har ingen att lyda, de fick aldrig lära sig att lyda sig själv.

Auktoritet och respekt får de som lyssnar till andra, barn som vuxna, inte de som slår eller försvarar våldet mot barn. Förälder är inte lätt att vara, speciellt inte när det finns ett inofficiellt krav på att hinna med hundra saker utöver att vara förälder. Det ska synas bland dina vänner och bekanta hur mycket du hinner göra på jobbet och fritiden trots att du har familj. Tiden är inte tillräcklig och någonstans måste prioriteringar göras, tyvärr tror jag att det vardagliga umgänget med barnet tar stryk, det umgänge som inte syns utåt men som är så otroligt viktigt för att vi ska lära oss att lyssna till och respektera någon annan, barn eller vuxen. Och visst går det mycket snabbare att slå till ett barn så fort det gör fel, att prata och diskutera tar längre tid. Det är inte "dagens unga" som är problemet, det är dagens vuxna! Ska barn lära sig att inte slå, då ska inte vi heller det!

Jag får riktigt ont i maggropen av att höra hur vuxna människor, sånna som jag har lärt mig att respektera (trots en uppfostran utan våld) som för det mesta kloka personer, kan försvara det. Skolminster Jan Björklund har tappat all min respekt! Jag förstår argumenten till våld i uppfostrande syfte men jag sympatiserar inte med dem och anser att det är helt åt skogen fel sätt att gå till väga.

Skulle kunna fylla flera sidor med åsikter i detta ämne men spar resterande argument till om det är någon som säger emot och försöker nu koncenterara mig på pluggandet (om hur barn lär sig på bästa sätt).

/Malin


Kommentarer
Postat av: Pauilicious

usch låter inte kul..våld löser ingenting!

2010-04-12 @ 15:22:11
URL: http://pauilicious.blogg.se/?tmp=24215948
Postat av: Paparazzibecka

Tjaa!

Vad tycker du om det du ser på min blogg just nu?

Jag bjuder på musik, festbilder, fotograferingar av olika slag, videoklipp, vardagslivet och events som t.ex modevisningar och intervjuer.

KRAM

2010-04-12 @ 15:43:18
URL: http://paparazzibecka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0