Hur tjock bör isen vara?

Den här helgen har varit lugn. Riktigt lugn. Vi har nog gjort ungefär ingenting förutom att slappa, städa, promenera och sett film. Najs!

Idag tog vi en promenad längs Nydalasjön där isen precis har lagt sig. Både Johannes och jag började genast se oss om efter en sten som man kunde kasta på isen och kontrollera hållbarheten. Till slut hittade vi en pinne och kunde göra ett hål, isen var ungefär två centimeter tjock. För att en människa ska kunna gå på den behövs bara en centimeter har Johannes hört... Men nej tack, på ett väldigt grunt ställe provade jag, och visst höll isen, men det knakade och blev sprickor på en gång.

Nu är våra magar fyllda med godis och kakor, och ögonen är fyllda med film. Så nu är det läggdags. Imorgon är det redovisning av arbetet och därefter informationsmöte för blivand föräldrar på försäkringskassan. Förhoppningsvis ger det oss lite mer klarhet än deras hemsida.

/Malin


Kommentarer
Postat av: sofie

det där är ja också alltid rädd för med isen.. jag väntar tills det är riktigt ritkigt vinter då man kan vara säker!.. Och du är utmanad av mig med 7 frågorna! kolla min sida ;D

2008-11-03 @ 13:26:21
URL: http://oneofme.blogg.se/
Postat av: B-I alias mamma

Din faster svarade oss att dom åker långfärdsskridskor när det är 2 cm tjock is, med ispikar runt halsen så klart.

2008-11-03 @ 18:29:47
Postat av: Corundum

Haha! Intressant, verkligen. :P Jag skulle säga att isen ska vara <i>tillräckligt</i> tjock, och de som gjort lumpen vet att det kan variera en massa.



Men jag hittade ett gäng som har full koll! :D <b>Svenska Offroadentusiasterna</b> har skrivit en liten <a href="http://web.telia.com/~u13106411/langfard/isbedomning/index.htm">guide till isbedömning</a>. Intressant läsning.



Och jag förstår mycket väl att det nog mest var en retorisk fråga i din rubrik, men jag blev nyfiken. :P



<i><b>/Corundum

<a href="http://ordensmakt.blogspot.com/">ordensmakt.blogspot.com</a></b></i>

2008-11-05 @ 09:17:35
URL: http://ordensmakt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0